Sambungan Novel @dimensi buni

Ikuti sambungan novel bertema bunian iaitu "@ dimensi buni" di http://dimensibuni.blogspot.com/. sesiapa yang belum membaca naskah tersebut boleh hubungi saya dengan harga RM25.00 termasuk pos.

Selasa, 8 Mac 2011

TUISYEN KE?

Aku bukanlah seorang ibu yang bersikap memaksa supaya anak belajar. Aku mengambil contoh diri aku sendiri. kalau aku katakan aku tidak pernah pergi ke mana-mana tuisyen sepanjang persekolahan, itu memang menipu namanya. Aku cuma pergi tuisyen semasa tingkatan lima (kalau tidak silap) di Kota, Kota Bharu. tetapi aku pergi cuma sekali. aku pergi mengikut kawan. mahu melihat sama ada tuisyen itu bagus atau tidak. tetapi bila aku pergi dan rasa sendiri, aku rasa subjek yang diajar menjadi lebih susah. Jadi aku berhenti terus, apabila mengetahui yuran yang dikenakan. Mak ayah aku bukan banyak duit sangat nak membayar. Kemudian aku pergi tuisyen matematik di Padang Layang. Aku suka cikgu tu, dia mengajar bersungguh-sungguh. Malangnya dalam kelas itu ramai pula pelajar yang tidak pandai matematik, maka aku rasa membazir masa aku pula, mengayuh basikal dari Kg Langgot semata-mata nak belajar benda yang aku dah tahu. maka aku pun pergi sekali atau dua kali sahaja. Aku pun tidak ingat sama ada aku membayar atau tidak yuran tuisyen tersebut.
jadi bila giliran aku menjadi seorang ibu, aku tidaklah terfikir untuk membawa anak ke kelas tuisyen. Suami aku pakar matematik dan sains, bila-bila masa dia boleh mengajar. usahkan budak sekolah menengah budak U pun dia boleh ajar. Aku sendiri pun walau tak secekap suami, takkan tak boleh ajar anak sendiri? rupa-rupanya bukan masalah pakar atau tidak pakar subjek tetapi TIADA MASA. Aku memanglah tak ada masa nak mengajar anak, balik kerja memasak dan mengemas. lepas tu tidur la.. apa lagi? kerha seharian mengadap komputer ingat fizikal mental tak penat. kecualilah kalau bila selesai makan tu tetiba teringat siri The Mentalist, CSI series etc, atau tiba2 tertonton movie, maka sekali sekala berjagalah aku sampai 12 malam atau 1 pagi. Boleh pula kan?
tahun ini aku hantar tuisyen Hafiz kerana PMRnya tahun ini. aku tidak mahu kerana rasa bersalah kemudian hari nanti apabila hafiz sekarang bersungguh-sungguh nak belajar. dalam masa yang sama aku hantar hafiz, anis, dan haziq ke kelas smart reader. Sebab utama aku hantar anis adalah kerana bahasa Inggeris yang dibacanya sewaktu aku suruh, kedengaran seperti bahasa Perancis. tergolek-golek aku, suami, hafiz dan haziq ketawa. apa nak jadi ni papa? tanya aku. So terpaksalah suami aku ikut permintaan aku hantar anak tuisyen... lega aku. ingat senang nak pujuk suami aku nak hantar anak tuisyen? dia kata nanti membazir duit la, anak belajar sekerat jalan la... Minggu ini pula haziq dan anis ujian bulanan. dari minggu lepas aku suruh belajar, tak belajar-belajar jugak. sampai aku dah malas. lagipun aku dulu masa sekolah rendah tak belajar sangat pun. masa sekolah menengah baru insaf nak belajar. tu pun keadaan aku masa tu, lepas basuh kain, masak dan buat kerja rumah baru lah dapat belaajr sebab aku duduk dengan adik-adik aku jer sepanjang masa darjah 6 hingga tingkatan 5. mak ayah aku dudk di Kuala Krai, berulang seminggu sekali sahaja. So dalam keadaan yang terbiar dan susah macam tu, boleh apa aku jadi orang? takkanlah anak pensyarah yang tak pernah cuci baju, cuci kasut, gosok baju sekolah dengan sterika arang tu, tak boleh berjaya?
rupa-rupanya, itu cuma retorik aku... aku sudah malas nak jerit-jerit, pekik-pekik macam orang utan suruh anak belajar.dahlah time aku bersin, seluruh taman akan dengar, kata suami aku la... kalau aku jerit, entah siapa lagi yang terkejut...
so semalam, aku pun lepak jer lah sambil lipat baju, tengok tv, suami aku dok ngajar anis dan haziq. memang memerlukan kesabaran tahap gaban, tahap cipan, tahap apa lagi?... akhirnya suami aku juga terpekik-pekik, geram dengan Anis. aku senyum je lah... dalam hati, baru awak tahu ya, anak awak macam mana? malam2 belek komputer, download apa ke benda entah tak habis2. PDA tu lepas godek, digodeknya lagi. bila dah habis godek, mesti bagi hint nak tukar pda lagi, sebab nak godek benda baru... adusss...aku pun tak faham dengan suami... aku tak faham jiwa lelaki agaknya... iyalah bagi aku, handset tu cuma untuk bermesej dan menelefon... yang lain tak perlu, tp suami aku semua benda nak ada dalam telefonnya.... orang celik IT tak macam aku yang buta IT.. so macamana dengan anis dan haziq? aku rasa kena juga hantar tuisyen... tak kuasa dah aku! Hafiz, selepas tuisyen, pelajaran memang meningkat. walau penat mengambil dan menghantar anak tak apa lah papa ya, kalau belajar kat umah, memang tak boleh, papa tak ada masa nak ajar, mami pula mungkin asyik kacau dia suruh buang sampah ke, angkat baju ke... adik2 pulak kacau, especially omar, mesti nak dera abang dia... so tunggulah Anis dan haziw, next month mami hantar, tak kisahlah kalau mami tak boleh baju lawa, tudung terbaru ke asal anak mami pandai... errr, silap... anak mami memang semula jadi pandai.... tetapi MALAS BELAJAR..

1 ulasan:

  1. dalam ujian bulanan,Hafiz dapat 5A dan 3B, Anis 5A (termasuk subjek fardhu ain) dan Haziq (1A?)... musykil betul dgn Anis, macamana dia boleh 5A ???

    BalasPadam