Sambungan Novel @dimensi buni

Ikuti sambungan novel bertema bunian iaitu "@ dimensi buni" di http://dimensibuni.blogspot.com/. sesiapa yang belum membaca naskah tersebut boleh hubungi saya dengan harga RM25.00 termasuk pos.

Selasa, 13 Oktober 2009

aku dan kuliah bahasa Jepun

Dalam kelas secara tiba-tiba, pelajar lelaki, Jun Shearn berkata kepada ku sambil mengusik Hanini.
Jun Shearn: kanojoga kareshiwo motteimasuyo.
Dia ada boy friend.
Aku: Sou? Jun Shearn san mo kanojowo motteimasuka?
ya? Jun Shearn pun ada girl friend ke?
Jun Shearn: iie, inaidesuyo... nande?
tidak, tiada... kenapa?
Aku: mote motesou (sambil menjeling dua org pelajar perempuan melayu di sebelahnya)
(macam ramai peminat
kemudian dicelah oleh Voon Chien,
Voon Chien: senseiwa hidoidesuyo.
sensei ni teruk...
Aku: doushite hidoidesuka?
kenapa teruk pula?
Voon Chien: sonna shitsumon wo gakuseini shimashitakara.
sebab tanya soalan macam tu pada student..

Aku tersenyum kerana baik Voon Chien atau Jun Shearn, boleh bercakap dan menggunakan ayat yang belum dipelajari di dalam kelas. Mereka berdua selain belajar dalam kelas turut belajar menerusi internet, anime dan manga.

Jun Shearn: iie, sono houga iidesuyo.
tak, cara tu lebih bagus.

Pelajar2 lain tidak masuk campur atau ketawa sebab tiada yang faham selain mereka berdua.
Kemudian aku mengelilingi kelas melihat satu persatu ayat2 pelajar.

Aku: (setelah tiba di meja Jun Shearn) Jun Shearn wa hontoni nihon e itta kotoga nai desuka?
(ayat yang dia org belum belajar dalam kelas)
jun Shearn memang tak pernah ke Jepun?
Jun Shearn: un. sannichi nihon ni imashita.
ya. tiga hari tinggal di Jepun.
Aku: mikka nihon ni imashitaka (aku betulkan ayat Jun Shearn). doushite?
tiga hari di Jepun ke? Kenapa?
Jun Shearn: mikka nihon ni imashita. tomodachino uchi e ikimashita. doushite?
3 hari. pergi rumah kawan. Kenapa sensei?
Aku: (nihongo ga umai kara. demo atode nihon e shingaku shimasuka?
ayat yang belum dia org belaajr)?
bahasa Jepun awak bagus. tapi lepas ni awak buat master di Jepun?
Jun Shearn: sou kamoshirenai (ayat tak belajar).
mungkin...
Aku: nihonjin no kanojo toka... a, sumimasen ne Voon Chien... hidoi senseide.. (aku ketawa)
nanti ada girl friend Jepun ke... a, maaf Voon Chien... saya sensei yang teruk...
Voon Chien: (ketawa) sensei wa senseirashikunai... (wow! ayat yg belum belajar lagi!)
sensei tak macam sensei...
Aku: rashii to mitai no chigai wakarimasuka(dia org belum belajar)?
faham tak beza mitai dgn rashii?
Voon Chien dan Jun Shearn berkata tetapi aku tidak clear.
Aku: erikosensei wa nihonjin rashii... rosurina senseiwa nihonjin mitai.
eriko sensei macam org jepun... roslina sensei macam org jepun

so oleh kerana eriko sensei orang Jepun, sifat org Jepun rajin bekerja, menepati masa dan sebagainya tu, kita kata eriko sensei wa nihonjin rashiidesu, tetapi saya sebab saya bukan org Jepun tapi saya ada sifat2 org Jepun juga, so saya kata, rosurinasensei wa nihonjin mitai.
Voon Chien dan Jun Shearn bercakap dalam bahasa Inggeris menunjukkan mereka faham dan aku kembali ke meja dgn perasaan kagum pada dua murid cina yang bijak dalam kelas aku. sebenarnya ada seorang lagi pelajar yang bijak lebih kurang macam dua org student tu, tapi sayang, dia tangguh pengajian sebab cari duit, kerana PTPTN berhenti menanggung kos pengajiannya kerana dia bertukar kursus dari fakulti kejuruteraan kepada fakulti sains. Mohd Norhan namanya (kawan baik Hanini)... senseiwa Norhan no koto wo inotteimasuyo... gambatte kudasai.

ps: kelas ini adalah kelas bahasa Jepun tahap 2, silabus sehingga bab 15, buku minnano nihongo.
Jun Shearn ni walaupun cina tetapi very friendly, selalu buat kelakar suka mengenakan kawan dalam kelas. selama hampir sepuluh tahun aku mengajar, dialah satu-satunya pelajar cina yang mana pelajar melayu tanpa segan duduk sederet dengannya... dan tanpa segan bertanya dan berbincang dengannya... betul2 macam 1malaysia...

bercakap ttg 1malaysia, dalam kelas yang lain Jae Han dan Faizol, juga boleh dikategorikan sebagai kena dengan konsep 1malaysia... dalam kelas duduk berdua, belajar dan saling bertanya... minat bahasa Jepun tetapi tidaklah seperti Jun Shearn. Jun Shearn ni rasanya lepas ni aku tak boleh jumpa lagi pelajar cina macam dia... aku teringat bekas pelajar aku Lee yang kerap datang bilik aku bertanya dan berbual ttg pelajaran, sekarang dia dah jadi taukeh pusat tuisyen... dan Yee dah jadi lecturer di UniKL, masih menghantar kad raya kepadaku dan tak lupa mengucapkan terima kasih kerana pernah mengajarnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan