Sambungan Novel @dimensi buni

Ikuti sambungan novel bertema bunian iaitu "@ dimensi buni" di http://dimensibuni.blogspot.com/. sesiapa yang belum membaca naskah tersebut boleh hubungi saya dengan harga RM25.00 termasuk pos.

Ahad, 15 November 2020

 Al-kisah tentang hantu

Bertahun tidak menulis. Sempena PKP  kembali semula cetusan untuk menulis kerana sudah bosan menonton drama Korea, horror movie dan sebagainya. Cerita kali ini tentang Haziq dan Hafiz yang boleh melihat makhluk. 

Haziq anak kedua ni memang lain sikit. sejak kecil sebelum tadika lagi sudah nampak benda2 paranormal. Bila menginjak dewasa sudah jarang nampak atau mungkin sudah tidak suka bercerita. Semasa menunggu keputusan SPM, dia buat kerja separuh masa di McD. Kadang2 balik awal pagi atau tengah malam. Ada sekali dia tercerita dia balik dia nampak makhluk atas pokok depan rumah. Depan rumah kami ada tanah kosong, seluas padang bola. Ada beberapa pokok yang agak besar di situ, selebihnya adalah rumput, dan lalang. Katanya dia selalu nampak, tapi berpura-pura tidak nampak, baca ayat quran dan terus masuk rumah. Sekarang Haziq melanjutkan pengajian peringkat diploma, dan berada di asrama. Asramanya juga berhantu. Akan nampak kawan2 atau teman sebilik di tempat lain padahal kawan yang sebenar ada di bilik. Suatu malam dia pergi ke toilet, memang dia tinggalkan cermin mata di bilik. Balik daripada toilet, dia nampak secara tidak jelas, sebab dia rabun dan tidak pakai cermin mata. Dia nampak seniornya tidur di lantai sebelah dinding  pintu luar biliknya.  Dia buka pintu dan masuk sambung tidur. katanya dia memang tidak pakai cermin mata jika ke tandas kerana tidak mahu nampak makhluk2 mengganggu. Begitu juga semasa di sekolah Tahfiz, asramanya berdekatan kubur lama. Memang akan ada makhluk paranormal cuma dia tidak bercerita. 

Hafiz pula semasa MRSM dia tidak nampak makhluk paranormal, tetapi kawan-kawan dia nampak seorang 'perempuan' mengikuti dia semasa berjalan tengah malam dalam hutan ketika ada aktiviti. Semua kawan ketakutan dan mengikut dia jauh dari belakang sampai dia hairan kenapa tak ada orang nak saing dengan dia berjalan sama. Juga ada kawan nampak perempuan mengikuti hafiz masuk ke bilik asrama, walaupun Hafiz tidak nampak apa2. Ada sekali di rumah, ketika dia solat, sewaktu memberi salam, salamya dijawab. Namun Hafiz selepas itu diganggu dengan teruk sewaktu belajar di Universiti. 

-Bersambung-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan