Sambungan Novel @dimensi buni

Ikuti sambungan novel bertema bunian iaitu "@ dimensi buni" di http://dimensibuni.blogspot.com/. sesiapa yang belum membaca naskah tersebut boleh hubungi saya dengan harga RM25.00 termasuk pos.

Rabu, 29 April 2015

KAWAN2 SEKOLAH MENENGAH

sejak ada FB dan Wassapp, kita dapat bertemu kembali rakan-rakan lama, bahkan rakan2 dari sekolah rendah sekali pun. Sungguh manis kenangan silam. Kawan yang kita pernah admire diam2, kawan yang pernah menaruh hati pada kita diam.  Rahsia lama yang bocor setelah berpuluh tahun disimpan menjadi lelucun yang tidak ternilai harganya. Ini tidak termasuk rakan-rakan semasa di Universiti dulu.  Sungguh, betapa manis saat itu.. bodoh, selamba, bengong, gila2, lurus...

Dalam usia 45 tahun ini setelah meniaga udang secara sambilan, beberapa orang kawan lama datang  membeli udang, dari Kinrara, dari Rawang, dan ada dari Nilai. Pertama sekali yang terpacul dari mulut mereka adalah, 'kawe ngaji tak panda maso sekolah'... Aku cuma tersenyum dan ketawa sebagai ucap selamat.  Sedangkan, tidak pernah terfikir pun aku perkara sebegitu, kerana pada aku dan mungkin pada mereka juga, pertemuan dan ukhwah itu yang paling penting. Tidak kira apa pekerjaan, apa jawatan, asalkan kita hidup dengan rezeki yang halal, apa yang hendak kita takuti dan malukan...? 

Sungguh terbit rasa rindu pada kenangan dulu. kawan2 yang tidak pernah sekelas, tidak pernah bertegur sapa semasa sekolah dulu, bila berjumpa terasa perasaan gembira itu hadir. terdetik, kenapa masa sekolah dulu aku tidak tegur dia? Timbul rasa menyesal kerana aku dulu pemalu yang amat, tidak bertegur sapa dengan orang... tetapi itulah kemanisannya kini.

ada kawan yang pongoh, ada yang lembut, ada yang santun.  Dalam kepelbagaian perangai kawan2, kita menghormati dan menyayangi mereka atas nama sahabat lama.  Terasa seperti kita boleh meminta pertolongan mereka, terasa mereka boleh diharapkan bila ada hal2 terdesak. Pelik kan.  

tetapi orang yang admire aku dulu2, takkan aku jumpa... !!! Fobia, masih ada...  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan