Sambungan Novel @dimensi buni

Ikuti sambungan novel bertema bunian iaitu "@ dimensi buni" di http://dimensibuni.blogspot.com/. sesiapa yang belum membaca naskah tersebut boleh hubungi saya dengan harga RM25.00 termasuk pos.

Khamis, 12 Disember 2013

Hari ini 12 Disember 2012. Sudah enam hari Omar Mokhtar bersunat.  sudah 4 malam juga tidur di atas lengan aku.. kadang2 tidur terganggu dek mendengar rengekan Omar... "sakit... sakit".  Anak termuda yang bersunat iaitu pada usia 7 tahun (sebenarnya 7 tahun 20 hari).  "omar menang! Omar menang!" katanya apabila mahu menyakat abang2nya yang bersunat pada usia 9 tahun lebih.  ironinya, tiada sebab utama dia tiba2 mahu bersunat, kerana sebelum ini, dia mati2 tidak mahu bersunat apabila kami mengusiknya.  Dia cuma tidak mahu kalah kepada cucu pengasuhnya yang berura2 mahu bersunat pada usia 6 tahun.  akhirnya 'musuhnya' itu tidak jadi bersunat pun. Pernah sekali dia terlepas cakap, terlepas cakap menyesal kerana bersunat... "sakit macam ni, baik tak payah bersunat.." Sekali itu sahaja dia terlepas cakap. Oh anak bongsu ku masih kawal 'macho'. walau tidur masih berpeluk dengan ibu.

Hafiz telah selesai SPM, kini dalam proses mendapatkan lesen kereta.  Biar apa pun keputusannya, kami terima dengan redha kerana aku yakin dia telah mencuba sedaya upaya.  Dia pernah menelefon menangis kerana tidak dapat keputusan yang baik dalam percubaan SPM.  Kalut juga aku dan suami dibuatnya. Kalut bukan kerana takutkan risaukan keputusannya tapi kalut risau dia akan hilang motivasi. Katanya dia dah belajar sampai pukul 2 pagi, tapi tak juga dapat buat exam.  Cikgu pun kata kat dia dalam kelas, 'awak ni pelik sikit, belajar banyak, tapi dapat sikit.." aik, cikgu, mai sini aku lecturekan hang balik... tu bukan nak motivasikan pelajar tapi mematahkan semangat belajar.  Apa silapnya.? ke silap aku dan suami yang selalu perli dengan bergurau. "mami dan papa sekolah kampung jer, dapat juga pergi oversea, ni abang sekolah asrama, takkan tak leh kot...."

Strategi kami laki bini seterusnya adalah dengan lebih kerap menelefon hafiz dan memaksa dia tidur pukul 10 malam.  Kataku, homework tak siap pun tidur pukul 10. apa ke jadahnya cikgu bagi tuisyen, latih tubi, kelas sampai malam, kemudian paksa lagi anak murid buat homework.  hafiz kata kalau tak buat,  cikgu merajuk kata ilmu tak berkat.. bla2... pulak dah..

dalam mengikut kata aku laki bini, dia tak dapat juga tidur pukul 10 malam.  Paling awal tidur pukul 11 malam.  kelas pun habis pukul 11 malam, macamana mahu tidur pukul 10 malam?  Begitu rupanya budaya belajar kat sekolah asrama.  seminggu dua minggu berlaku, bila ditelefon, suara Hafiz makin ceria... katanya lagi banyak ilmu masuk bila tidur awal dari tidur lewat... hmmm tau pun... mami dulu nak ambil SRP, SPM mana ada berjaga sampal 2 pagi? paling lambat pun pukul 10 malam.  petang siap boleh main 'dekcok' lagi... kata ku.. jangan stress, cool aje, dan ingat walau kita usaha macamana pun kalau Tuhan tak nak kasi, takkan dapat juga apa yang kita nak. walau kita berdoa, kalau Tuhan tak nak makbul atau lewatkan makbul, mesti ada hikmah yang kita tak tahu dan akan tahu bila semua dah berlalu...Jangan lupa cek semak jawapan, baca 2/3 kali soalan tu dan buat balik soalan, takut2 ada careless mistake... selama ni bang cek tak? cek... katanya.  cek macamana... ? banyak sangat careless mistakenya sampai 10 dan 20 markah hilang.. musykil betul. tak sempat dia jawab, aku tanya balik. ke abang cek, samada jawapan yang abang tulis kat kertas soalan tu sama ke tak dengan borang OMR? ha ah, jawab Hafiz... astaga, budak ni... tak terjangkau akalku... patut la banyak careless mistake.. dah bertali arus aku berleter.."orang cek bukan macam tu, orang cek, dengan buat semula soalan, baca semula soalan, buat semula dari awal dan tengok kita tersalah kira kat mana2... orang buat semua soalan dulu, lorek OMR, then kalau ada banyak masa, baca dan  jawab soalan semua sekali lagi.. pas tu pastikan jawapan dalam soalan yang abang conteng tu sama dengan OMR. bla bla bla... ish budak nih...

haziq minggu depan akan memulakan pengajian di sekolah tinggi islam assofa di rembau, setelah mendapat 5a dalam UPSR,  walau sekolah swasta dan yuran mahal, aku berjaya pujuk suami aku hantar ke sekolah di situ, ada akademik dan tahfiz..  aku nak anak2 aku lebih baik dari aku dan suami. tapi aku tak mampu nak ajar dari segi ilmu, tenaga dan masa.  Jadi dengan rezeki yang Tuhan beri, aku melabur kembali dalam bentuk pangajian anak2 aku kelak.. aku nak berikan pendidikan yang terbaik untuk anak2... supaya anak2 menjadi orang yang soleh dan solehah..








Tiada ulasan:

Catat Ulasan