Sambungan Novel @dimensi buni

Ikuti sambungan novel bertema bunian iaitu "@ dimensi buni" di http://dimensibuni.blogspot.com/. sesiapa yang belum membaca naskah tersebut boleh hubungi saya dengan harga RM25.00 termasuk pos.

Selasa, 1 Februari 2011

Best friends semasa di Hiroshima Universiti

tahun 1990, Mac menjejak kaki di bumi Hiroshima. teruja, cemas dan sedikit takut. pada dua bulan pertama, masih lagi tidak dapat membiasakan diri dengan percakapan dalam dialek Hiroshima. Kami di Ambang Asuhan Jepun diajar bahasa baku, atau bahasa Jepun Tokyo, sedangkan Hiroshima mempunyai longat yang tersendiri. Tahun pertama masih lagi terkulat-kulat memahami kuliah profesor. tahun seterusnya sudah pandai sedikit memahami dan menulis nota. selain dari sempai (senior), tiada sangat aku berkawan. sempai perempuan pula cuma seorang. sempai lelaki pula ramai. Kami tidaklah selalu bersama, kecuali bila ada majlis2 tertentu atau ketika bermain bowling, atau karaoke (yg jarang sekali aku turut serta), atau persembahan kebudayaan.... oh! aku pernah membuat tarian... aku dah lupa nama tarian tu...tapi tarian itu cuma memerlukan kami duduk dan menyeragamkan gerakan tangan... amat seronok bila dibuat ramai-ramai. Istilah "basuh kain", "petik bunga" masih aku ingat sehingga kini. Biasanya kami tidak berkumpul ramai sebab perempuan lebih suka bersendiri belajar sedangkan lelaki pula buat hal sendiri... tetapi bila ada masalah, atau seseorang memerlukan pertolongan, kami tidak segan meminta pertolongan.
rakan yang dari luar negara yang sama memasuki Hirodai (Hiro_univ), cuma ada dua orang yang sama bidang dengan aku iaitu Belinda, warga Indonesia keturunan Cina dan Gerard Mendoza dari Filipina. aku lebih rapat dengan Mendoza kerana dia ni seorang yang lemah lembut, bijak, tidak lokek ilmu dan paling penting, dia hensem... (err, melalut pulak). dalam kelas, kami duduk bertiga, kalau Belinda tiada, kami duduk berdua... tak tahu la pula kenapa Mendoza ni tak kawan sangat dengan Jepun... oh! mungkin dia macam aku kot.... susah sebenarnya untuk berkawan dengan Jepun sebab masa tu macam ada pandangan negatif mereka pada orang Asia (terutama Asia Tenggara)...
masa aku jalan2, suatu hari dengan dia, tetiba dia kata ada orang Jepun cakap dia ada iras2 Tom Cruise... masa tu Tom Cruise tengah meletup.. apa lagi, aku mulalah mengutuk dia macam2, perasanlah, boleh belahlah dan macam2 lagi. dia cuma gelak besar. Selepas aku sampai rumah, aku dok fikir2 betul ke Si Mendoza tu handsome mcm Tom Cruise... Esoknya, aku pergi Univ, masuk kelas, aku pandang muka dia sampai dia heran... hilang akal ke apa aku kan? dia tanya aku kenapa, so aku jawab, "walau pun aku malas nak mengaku, kau memang ada iras Tom Cruise" apa lagi bangga gila mamat ni... aku tergelak3 je lah sambil tumpang bangga, selama ini aku berkawan dengan mat hensem... tak adalah pula aku terpikat dengan dia... sebab dia tak cebok kot... hahaha..
Belinda ni pula, baik juga, cuma kalau bercakap dengan dia last sekali mesti berakhir dengan stress... sebab dia majime sugiru (terlalu serius), jarang bergurau dan skema... tp aku boleh memahami dia sebab dia masuk Univ, guna duit sendiri tanpa biasiswa... terpaksa kerja untuk tampung yang mana perlu, sedangkan aku dengan mendoza pula, tajaan Monbusho (bukti kami budak pandai..serius ni)hehehe... So macamana agaknya my best friends sekarang ni... miss you all... nak sgt tgk muka mendoza yang hensem tu bila dah tua2 macam ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan